tisdag 29 mars 2011

Seminarium 29/3

Vi hade idag 29/3 ett seminarium i anslutning till Klaars föreläsning som handlade om etik i undervisningen i naturvetenskap.

Vi diskuterade:

·         De etiska aspekterna med vindkraft/vattenkraft samt för- och nackdelar med kärnkraft. Vi diskuterade vilket som var viktigast: ren el eller de fåglar, fiskar m.fl. som skadas eller påverkas av våra vind- och vattenkraftverk.
·         Vilka signaler det sänder till elever när vi väljer att föda upp vilda djur, ex. fjärilar i skolan för att eleverna ska få se processen när en larv utvecklas till en fjäril.
·         Björnen som attackerade en pojke som senare försvarade björnen med att han förstod att björnen hade skyddat sina ungar. Vi diskuterade även att man valde att avliva ungarna trots att Orsa djurpark erbjudit sig att ta hand om dem.
·         Att vi inte vet vilka konsekvenser som tekniken för med sig exempelvis om datoranvändandet kan leda till att barn inte lär sig att skriva för hand.
·         Västvärldens överkonsumtion och att exempelvis våra begagnade mobiltelefoner skickas till U-länder där de tar till vara på en liten del av telefonen ex. kretskortet och därefter bränner resterna.
·         De positiva med att panten har höjts på burkar vilket gör att fler väljer att ta med sig sina urdruckna burkar och flaskor till affären för att panta dem så att de kan återvinnas.
·         Hur man på ett enkelt sätt kan prata med eleverna om moraliska värderingar som exempelvis vem som ska få den sista glassen eller om man ska dela den. Vem som bär skulden i en dispyt som exempelvis det exemplet som Klaar använde sig av på föreläsningen, fast en dispyt som är anpassad till elevernas vardag och ålder så att de kan relatera till det.
·         Tjurfäktning och vad det sänder för signaler till barn. Är det rätt att visa Tjuren Ferdinand på julafton?
·         Att man kan hitta etiska/moraliska perspektiv på allt.

1 kommentar:

  1. Intressant!
    Här flödar det verkligen av etiska reflektioner... Nu gäller det att ha med tankesättet i NO-undervisningen; ni ger exempel på många områden som är relevanta att lyfta; antingen tydligt NO-innehåll och med en etisk aspekt, eller mer barnrelaterade(t.ex. Ferdinand). Lycka till!
    // Susanne K

    SvaraRadera