fredag 25 mars 2011

Hej

Vid handledningen vi fick den 23 mars tyckte Jörgen att vi skulle begränsa oss i material och tid när eleverna själva ska släppa sina föremål för att inte skapa kaos och kunna fokusera det lärandeobjekt vi tänkt. Vi har pratat om att släppa fjädrar bla. men i då bör man också ha en förståelse för luftens bärandekraft, som spelar roll i detta avseende. Alla föremål som är lättare än den mängd luft de tränger undan när de släpps i luften svävar, eller bärs av luften (Lagergren, 1994). Detta borde förklara att fjädrar, papper och dylikt svävar ner mot marken och att det motstånd som träffar ytan alltså kan bli så stort att det tvingar föremålet åt sidan. Jörgen ansåg också vid handledningen att vi bör knyta vårt område, luftmotstånd, till de fyra begreppen liv, materia, teknik och energi mycket tydligare för att visa hur man kan arbeta med NO-ämnena som en helhet. Jessica hade en idé att vi skriver om ett område var som vi då kan fördjupa oss i. Tycker ni andra att detta är en bra idé? Vi kan ju lotta, om vilket område vi ska fördjupa oss i, eftersom det kan vara olika svårt att koppla vårt valda ämne till de olika begreppen.

Referens: Lagergen, B. (1994). Barn forskar LUFT. Stockholm: Berghs Förlag AB.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar