onsdag 16 mars 2011

Frågor inför handledning 23/3

Inför handledningen den 23/3
• Ser vår tänkta lektionsplanering okej ut?
• Tror du att våra frågor till utvärderingen kan ge oss ett tillräckligt underlag för att vi ska förstå vad eleverna har lärt sig?
• Båda de svar som ges längst ner på concept cartoonen, anser vi är en fungerande hypotes, vad tycker du?
• Vi vill påvisa att föremål som har samma snittyta mot marken faller lika snabbt även om de väger olika. Detta menar både fysikKrister och litteraturen att föremålen gör. Men vi har testat att det inte alltid stämmer (ett kollegieblock och ett papper) (två flirtkulor med betydligt olika storlekar). Hur fungerar det egentligen?
• Är det fel att låta eleverna släppa föremål mot golvet i olika storlekar och former för att förstå luftmotstånd? Med tanke på variationsteorin kanske man bör ha föremål av samma form och storlek för att tydligare konkretisera det vi vill visa.
• Hur ska vi kunna visa luftmotståndet för eleverna, utan att komma in på hur vikten i relation till ytan som träffas av luftmotståndet har betydelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar