Utifrån Wickman & Perssons (2009) bok och Susanne Klaars (11-01-20) föreläsning har vi diskuterat och kommit fram till detta:
- Läraren bör kunna undervisa, fånga barn/elevers intresse och ha kännedom om barnens/elevernas förförståelse, likväl som att ha kunskap om det ämne som denne undervisar i.
- Didaktik handlar om undervisningens vad, hur och varför. Varför-frågan är stor och bör även ställas i relation till vad- och hur man undervisar.
- Man bör ha elevernas/barnens erfarenheter som utgångspunkt i lärandet.
- Man måste även utgå från sådant som elever/barn kan relatera till och använda sig av variationsteorin i sin undervisning.
- Man måste göra NO-ämnena förståliga och roliga för barnen/eleverna.
- Konkreta och roliga övningar gör att man lättare kan genomföra och skapa förståelse för ett naturvetenskapligt fenomen.
- Teorin gör praktiken begriplig, precis som praktiken gör teorin begriplig.
- Vi har märkt att man pratar mycket om naturvetenskap i både förskolan och skolan i det vardagliga samtalet. Men vi har också märkt att man i förskolan arbetar mycket mer med den konkreta, praktiska förståelsen för ett visst naturvetenskapligt fenomen, än vad man gör i skolan.
- Vi tycker det är bra att få upp ögonen för vad naturvetenskap kan handla om och hur man kan tänka kring området.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar