Defination: Integrera- få att sammansmälta till en helhet.
Det är svårt att mäta kunskap, vi måste se ur alla aspekter.
Undervisningen är mycket ämnesinriktad i skolan, men grundskolans tidiga år är mer ämnesöverskridande än de senare åren.
Det är viktigt att verklighetsförankra ämnena för att ge förståelse både för det eleverna gör, men även för att kunna omvandla det till andra situationer i samhället.
Man måste förstå delarna för att förstå helheten.
Lpo 94 skriver att det är skolans uppgift att ge överblick och sammanhang i undervisningen, vilket kan vara svårt när det är ämnesinriktad undervisning.
För att ge kunskap måste man både utgå från helheter och delar, vilket behöver växelverka för att ge en helhet.
Utgå från elevnära material och ta reda på elevernas förförståelse.. Ta reda på vad eleverna kan.
Om man utgår från materia, liv, teknik och energi kan man med dessa delar utgå från vilken helhet som helst, och plocka ner den i olika delar.
Det är viktigt att utvärdera sin undervisning för att se vad eleverna har tagit till sig. Genom att låta eleverna diskutera NO och lägga upp undervisningen så att eleverna redovisar för en annan mottagare än läraren blir eleverna motiverade och engagerade. Vi vill kunna avgöra elevernas kunskaper på annat sätt än genom test.
Det är svårt att mäta kunskap, vi måste se ur alla aspekter.
Undervisningen är mycket ämnesinriktad i skolan, men grundskolans tidiga år är mer ämnesöverskridande än de senare åren.
Det är viktigt att verklighetsförankra ämnena för att ge förståelse både för det eleverna gör, men även för att kunna omvandla det till andra situationer i samhället.
Man måste förstå delarna för att förstå helheten.
Lpo 94 skriver att det är skolans uppgift att ge överblick och sammanhang i undervisningen, vilket kan vara svårt när det är ämnesinriktad undervisning.
För att ge kunskap måste man både utgå från helheter och delar, vilket behöver växelverka för att ge en helhet.
Utgå från elevnära material och ta reda på elevernas förförståelse.. Ta reda på vad eleverna kan.
Om man utgår från materia, liv, teknik och energi kan man med dessa delar utgå från vilken helhet som helst, och plocka ner den i olika delar.
Det är viktigt att utvärdera sin undervisning för att se vad eleverna har tagit till sig. Genom att låta eleverna diskutera NO och lägga upp undervisningen så att eleverna redovisar för en annan mottagare än läraren blir eleverna motiverade och engagerade. Vi vill kunna avgöra elevernas kunskaper på annat sätt än genom test.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar