Inför handledningen nästa vecka har vi spånat på vilket fenomen som vi vill jobba med och utifrån detta planera vår undervisningssekvens. Det lutar åt att vi vill jobba med "Vatten i reaktion med andra ämnen".
Vi har tänkt att lägga upp undervisningen på så vis att eleverna får ställa hypoteser för att sedan experimentera själva.
De emperiment vi vill visa eleverna är:
1. Vi vill visa hur ytspänningen på vatten bryts vid kontakt med diskmedel.
2. Vi har tänkt visa hur is reagerar med salt och påvisa tex varför man använder salt i trafiken vid vinterväglag.
3. Vi vill även visa att alla ämnen inte löser sig i kontakt med vatten, ett exempel på ett sådant ämne är olja.
Vi har några frågor inför vår handledning
1. Hur tydligt ska man förklara fenomenet ytspänning för elever i åk 1-3?
2. Ska vi förklara begreppet fenomen för eleverna? I så fall hur?
3. Kan man kalla våra tänkta experiment för olika fenomen? Med andra ord, kan man kalla en kemisk reaktion för ett fenomen?
4. Vilken frihetsgrad bör vi ge eleverna vid genomförandet av experimenten då vi har elever i både åk 1 och åk 3? Hur mycket bör vi ändra frihetsgraden efter de olika årskurserna trots att vi ska genomföra lektionen efter samma planering.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar