måndag 28 februari 2011

Handledning 22/2

Jag kände att den här handledningen gav mig mer förståelse för vad lufttryck är mer än väder och vind. Att trycket påverkar oss utan att man förstår vad det är. Att livet på jorden är anpassat för att klara av lutfftycket på olika sätt var roligt att få en inblick i. Handledaren förklarade hur valar (kaskelotter) fungerade med sina lungor och hur de gick upp till ytan för att andas och fylla blodet med syre för att klara långa och djupa dykningar. Att tömma sina lungor på luft för att kunna dyka djupare blev logiskt och varför de inte har någon päls blev också logiskt med tanke hur deras levnasvillkor ser ut i havet. En annan sak som var kul att få veta och vad skillnaden innebar var att däggdjur suger i sig luft i lungorna medan groddjur trycker in luft i lungorna och detta resultetar i att däggdjuren (människan) kan göra HLR (hjärt och lungräddning eller mun mot mun metoden).
Tillbaka till vårt ämne inom lufttryck så tyckte jag att förklaringen vi fick om hur flyglplan kan lyfta och flyga var intressant däremot har jag fortfarande svårt att förstå luftmotståndet.
Så här tänker jag om luftmotstånd: När vi rör oss i olika hastigheter med cykel, promenerar eller åker bil så tar vi oss fram genom lufttrycket. Det innebär att detta tryck måste flytta på sig och det gör vi med hjälp av vår kropp eller fordon vilket gör att trycket ger ett mostånd eller bromsar oss i vår framfart. Beroende på vår eller fordonets vikt, vilken hastighet vi har och vilket underlag vi färdas på ger det olika motstånd. Tänker jag rätt? Hur blir det om det är kraftig motvind?

1 kommentar:

  1. Så här tänker jag:
    Luft är något. Därför ger det ett motstånd när något färdas i det, oberoende på vilken riktning föremålet har. Ju högre fart föremålet har desto mer motstånd får det. Det kan man känna när man tex sticker ut en hand genom bilfönstret. Så jag tror att luftmotståndet rimligt vis bli högre om det dessutom blåser en kraftig motvind mot föremålet.

    SvaraRadera